Aanbod

Aanbod

begeleiding van gezinnen met kind(eren)  


AutiThink is er voor u en uw kind tussen de 2 en 12 jaar met vermoeden (of diagnose) van Autismespectrumstoornis en/of gedrags en/of emotionele stoornissen

Afhankelijk van de zorgen en noden van u of uw kind kunnen we werken rond:

    • het plaatsen van de gekregen diagnose
    • Psycho - educatie van uw kind
    • het opstellen van een sensorisch profiel van uw kind
    • Brain Blocks
    • de organisatie van het dagelijkse leven
    • het ontwarren / voorkomen van conflicten
    • het opstellen van dagschema's/ visualisaties op maat van uw kind
    • het (terug)zoeken naar een nieuw evenwicht in de gezinssituatie
    • schoolcontacten
    • het aanleren van sociale en communicatieve vaardigheden 
    • en nog zoveel meer...

Sensorisch profiel

Krijgt uw kind op school bijna nooit opmerkingen en 'ontploft' het als het thuiskomt? 

Kan uw kind moeilijk stilzitten en loopt het voortdurend van tafel?

Is uw kind vies van het inladen van de vaatwasser of heeft uw kind niet graag vieze handen?

Is het moeilijk om overal af te blijven, friemelt het graag aan kleine dingen?

Kijkt uw kind graag naar felle lichtjes of net niet?

Heeft uw kind problemen met bepaalde voedingssoorten? 

Lust het graag koude tomaten maar geen warme tomaten of eet het niet graag “groene” groenten?

Kan uw kind uren schommelen of vindt het dat helemaal niet leuk?

Kan uw kind moeilijk tegen schelle geluiden of wordt het lastig van stilte of repeterende geluiden?




Klinkt dit bekend in uw oren, mogelijks kan er een storing zijn in de sensorische (zintuigelijke) informatieverwerking. 



Waarnemen doen we met onze zintuigen (voelen, proeven, ruiken, zien, horen, proprioceptie (spierspanning), vestibulair (evenwicht)). 

Meestal volgt er op deze waarneming een handeling.

De samenwerking tussen de waarneing en de activiteit, die daar het gevolg van is, noemen we sensorische informatieverwerking. 


In ons dagelijks leven maken we hier constant gebruik van. 

Wanneer de sensorische informatie-verwerking goed verloopt, heeft uw kind plezier in het spelen en bewegen,

het kan goed opletten en zit goed in zijn of haar vel. 

Vaak heeft uw kind zoveel prikkels op school binnengekregen die niet goed verwerkt zijn waardoor het thuis ‘ontploft'. 

Of uw kind lijkt te 'ontploffen' op school, thuis of in een andere omgeving 'uit het niets'.




Door het opmaken van een sensorisch profiel van uw kind kan je hen helpen minder overprikkeld te worden gedurende de (school)dag.



Neem contact op met AutiThink om een sensorisch profiel van uw kind op te stellen en zo te kijken doormiddel van welke kleine hulpmiddelen we het leven in uw gezin of op school aangenamer kunnen maken. 



Uw zoon/dochter moet geen diagnose hebben om dit te kunnen afnemen.

Een paar hulpmiddelen

geluiddempende hoofdtelefoon

sensorisch materiaal

Time Timer

Een voorbeeld van een visualisatiekaartje op maat van uw kind


verzwaringsdeken

wiebelkussen

wobbel

balanceboard


bodysock


Brain Blocks


Brain Blocks is een interventieprogramma voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen met sociaal-emotionele uitdagingen. Het uitgangspunt is dat zij zelf het beste weten wat zij voelen en ervaren. Brain Blocks vergroot het zelfbewustzijn en verandert denk- en gedragspatronen.